Efekt aureoli, zwany też efektem halo to zjawisko psychologiczne, któremu ludzie ulegają całkiem powszechnie. Na tyle jest to zjawisko powszechne, że nawet wiedza o tym, jak działają różne mechanizmy psychologiczne nie zawsze jest w stanie chronić przed efektem aureoli. Pewne kwestie po prostu zachodzą i nie musisz być ich świadomym. Możesz być nawet przekonanym, że żadne psychologiczne sztuczki nie mają na Ciebie wpływu, a i tak możesz padać ofiarą efektu aureoli. Czym w takim razie jest? Jak wpływa na ludzi? W jaki sposób jest celowo wykorzystywany i jak z nim walczyć? Przeczytaj!
Efekt aureoli, zwany również efektem halo, to zjawisko, które opisywane jest w psychologii od kilkudziesięciu lat. Co ciekawe, do świata psychologii oficjalnie wprowadził je psycholog behawioralny i badacz zwierząt – Edward Thorndike. Nie znaczy to jednak, że wcześniej ludzie nie działali pod wpływem efektu aureoli – to działo się ciągle, jednak zjawisko było tak rozpowszechnione, że paradoksalnie bardzo długo uciekało zainteresowaniom badaczy. A gdy już dostało się pod lupę – okazało się, że zjawisko to jest niezwykle interesujące i ma nawet praktyczne zastosowanie, głównie w szeroko pojętym marketingu. Dlatego warto poznać je bliżej.
SPIS TREŚCI:
Możesz być przekonany, że nie działają na Ciebie żadne sztuczki psychologiczne, bo jesteś świadomy wszystkich trików. Nadal jednak możesz ulegać efektowi aureoli i nawet nie zdawać sobie z tego sprawy. Efekt aureoli to bowiem zjawisko całkiem powszechne i takie, które może dotknąć każdego, bez względu na płeć, wiek, wykształcenie i inne czynniki.
Efekt aureoli zwany jest też efektem halo. Jest zjawiskiem psychologicznym, które sprawia, że na podstawie jednej, wyróżniającej się cechy danej osoby wyrabiasz sobie całościową opinię na czyjś temat. Na przykład, jeśli ktoś odznacza się dużą urodą, możesz od razu założyć, że ktoś taki jest sympatyczny, inteligentny i dowcipny, choć nie masz żadnej realnej wiedzy na ten temat. Zjawisko to dotyczy nie tylko cech fizycznych – możesz też, na przykład, usłyszeć czyjś głos, który bardzo Ci się spodoba i też przypisać temu komuś mnóstwo innych pozytywnych przymiotów ducha i umysłu. Nawet jeśli widzisz tego kogoś po raz pierwszy i tak naprawdę nic o tej osobie nie wiesz. Efekt ten można zaobserwować właśnie podczas oceniania innych osób, ale też najróżniejszych sytuacji, a także podczas podejmowania decyzji. Dlatego efekt aureoli ma bardzo duży wpływ na Twoje osądy i zachowania, a przy tym wprowadza pewien błąd w Twojej percepcji rzeczywistości.
Efekt aureoli to coś, co dzieje się praktycznie automatycznie. To dlatego też tak dużo mówi się o tym, że pierwsze wrażenie ma tak kolosalne znaczenie dla tego, w jaki sposób będą Cię odbierać inni ludzie. Efekt ten bierze się z pewnych uproszczeń, które tworzy umysł, by funkcjonować na co dzień w obliczu ogromnej ilości dostarczanych do niego informacji. Dlatego ludzkie mózgi mają tendencję do opierania się na ogólnym wrażeniu, by szybko ocenić i zrozumieć nowe sytuacje i podjąć decyzje. To rzecz jasna może prowadzić do wielu błędów.
Efekt odwróconej aureoli to zjawisko psychologiczne, które w swojej istocie jest odwróceniem efektu aureoli – jak sama nazwa wskazuje. W tym przypadku dochodzi do wyolbrzymiania negatywnych cech osoby pod wpływem pierwszego wrażenia. Ta jedna cecha, która zrobiła na Tobie negatywne wrażenie na samym początku pozwala Ci już wyrobić sobie całościową, negatywną ocenę na czyjś temat.
Na przykład, czekasz na potencjalnego kandydata do pracy. Spóźnia się coraz bardziej i pojawia się kwadrans po umówionej godzinie. Na tej podstawie, tego jednego incydentu, wyrabiasz sobie już opinię o nim. Spóźnił się, a więc jest spóźnialski. Jest spóźnialski, więc jest też niezorganizowany, zapominalski, działa w sposób chaotyczny, nie dotrzymuje danego słowa i jest niechlujny. Już wiesz, że nie jest to osoba, której szukasz, choć jeszcze nie zamieniłeś z nią ani jednego słowa. To wszystko to właśnie efekt odwróconego efektu aureoli – ktoś wywarł na Tobie negatywne pierwsze wrażenie, ale powód takiej sytuacji nie jest dla Ciebie istotny i na podstawie jednego incydentu wyrabiasz sobie całościową opinię.
Efekt odwróconej aureoli może być niebezpieczny, bo na jego podstawie, na podstawie błędnego wyobrażenia, bardzo łatwo skreślić kogoś naprawdę wartościowego i nie dać szansy znajomości, która mogłaby wnieść wiele pozytywnych wartości w Twoje życie. Dlatego walka z nim jest tak istotna.
Efekt aureoli może negatywnie odbić się na Tobie i zaburzyć Twoje spojrzenie na otaczającą Cię rzeczywistość. Może też doprowadzić do sytuacji, w której będziesz podejmować decyzje w sposób nieprzemyślany, nierzetelny i nieobiektywny. Jak jeszcze może wpłynąć na Ciebie efekt aureoli?
To wszystko sprawia, że efekt aureoli jest zjawiskiem, którego warto być świadomym. To może pomóc w analizie sytuacji i w podejmowaniu decyzji w bardziej obiektywny sposób. Unikanie opierania swoich osądów wyłącznie na pierwszym wrażeniu i rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia są bardzo ważne i mogą przyczynić się do unikania błędów i uprzedzeń wypływających z efektu aureoli.
Efekt aureoli to pojęcie, które doskonale znane jest osobom, które zajmują się reklamą i marketingiem. Efekt ten bowiem ma wpływ na to, jak konsumenci odbierają konkretne produkty, jak podchodzą do danej marki i w jaki sposób odbierają i przetwarzają informacje, które są przekazywane przez reklamy. Efekt aureoli sprawia, że pozytywne wrażenie lub jedna uwypuklona pozytywna cecha danej marki, produktu lub postaci występującej w reklamie wpływa całościowo na sposób postrzegania konkretnej marki lub produktu.
Wyeksponowanie pozytywnych cech danej produktu lub marki sprawia, że ludzie pod wpływem obejrzanej reklamy mają tendencję do rozszerzania dobrego wrażenia na cały produkt lub markę, nie zastanawiając się nad innymi aspektami produktu niż te, które zauważone były w reklamie. Dlatego reklamy, które celowo wykorzystują efekt aureoli przede wszystkim skupiają się na tej jednej pozytywnej cesze, która dominuje i stwarza pozytywną aurę. To ma zachęcać konsumentów do dokonywania zakupów konkretnego produktu.
W reklamie wykorzystuje się najróżniejsze efekty, które mają wpłynąć na pojawienie się efektu aureoli. Można tu wymienić:
Zdarzyć się jednak może, jeśli efekt aureoli będzie użyty nieprawidłowo lub po prostu produkt nie okaże się wart tego, w jaki sposób był promowany, że konsumenci zrozumieją, że zostali zmanipulowani przez reklamę. To może bardzo poważnie nadszarpnąć zaufanie konsumentów do danej marki. Dlatego wykorzystanie efektu aureoli nie może prowadzić do wprowadzania w błąd i podawania z gruntu fałszywych informacji.
Walka z efektem aureoli to w istocie próba uniknięcia błędów i uprzedzeń, które biorą się z powodu błędu poznawczego, który każe ludziom na podstawie jednej pozytywnej cechy przypisywać danej osobie też szereg innych cech. To bardzo powszechne zjawisko, dlatego walka z nim może być dużym wyzwaniem, na szczęście jednak jest możliwa. Co możesz zrobić?
Walka z efektem aureoli tak naprawdę nigdy się nie kończy – zawsze można paść ofiarą pierwszego, mylnego wrażenia i rozszerzyć jedną pozytywną cechę na całokształt. Jednak praca nad sobą, umiejętność analizy i krytycznego myślenia może Ci bardzo pomóc w walce z efektem aureoli na co dzień.
Na stronie internetowej Psychoterapiacotam.pl, przykładamy wagę do udostępniania jedynie sprawdzonych, rzetelnych informacji dotyczących objawów i profilaktyki chorób, ponieważ jesteśmy przekonani, że rozwijanie świadomości i wiedzy w tej dziedzinie wspomoże długotrwałe utrzymanie zdrowia. Należy jednak zwrócić uwagę, że ten artykuł nie jest poradą lekarską i nie może zastąpić diagnostyki ani konsultacji z lekarzem lub specjalistą psychologiem psychoterapeutą.
SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI !
Poradnia CO tam? to skuteczna psychoterapia dla osób w każdym wieku. Dzięki znakomitej wiedzy i wieloletniemu doświadczeniu naszych specjalistów pomagamy skutecznie. Obdarzamy naszych pacjentów ogromną dozą zrozumienia, empatii i szacunku dla trudności, z jakimi się mierzą.
Pomożemy w doborze najlepszego specjalisty i znajdziemy możliwie najszybszy termin. Do twojej dyspozycji jest 7 placówek w Warszawie, lub sesje online.
Bemowo
Targówek +48 573 050 052
Wilanów +48 509 019 090
Włochy +48 509 946 600
Białołęka +48 690 231 531
Skontaktuj się z nami już dzisiaj ! Odpowiemy na wszystkie Twoje pytania.
Dodaj komentarz