Bemowo - Powstańców Śląskich
Wilanów - Wiertnicza
Włochy - Mikołajska

Choroby psychiczne

Ludzki umysł to konstrukcja delikatna i skomplikowana. Jest tak samo podatny na choroby, jak ciało. Jednak choroby psychiczne nadal przez wielu uważane są za coś wstydliwego i traktowane są jako swoisty temat tabu. To jednak bardzo poważny problem na całym świecie. Szacuje się, że w Polsce z powodu chorób psychicznych cierpi kilka milionów osób, jedna trudno jest dokładnie to wyliczyć. Wiele osób decyduje się ukrywać chorobę, bo boją się ostracyzmu społecznego i wstydzą prosić o pomoc. Jeszcze inni nie wiedzą, że cierpią z powodu chorób psychicznych, a wszelkie objawy bagatelizują. Czym są choroby psychiczne? Jak się objawiają? Jakie są ich rodzaje? Jak wygląda proces leczenia chorób psychicznych? Czytaj dalej!

Data publikacji: 07.03.2021
Data aktualizacji: 23.09.2023

Choroby psychiczne

Choroby psychiczne to nic innego jak zaburzenia, które doprowadziły do zmian trudnych lub wręcz niemożliwych do uleczenia w obrębie mózgu. Zdarza się, że choroba potrafi rozwijać się latami, nie dając wcześniej żadnych widocznych sygnałów, że z daną osobą zaczyna dziać się coś złego. Zdarza się też, że choroba psychiczna ma bardzo łagodny przebieg i przy odpowiednim postępowaniu – braniu lekarstw i uczestniczeniu w odpowiedniej terapii – nie wpływa negatywnie na komfort życia.

Zdarza się też jednak, niestety, że choroba ma bardzo ciężki przebieg, a chory zagraża sobie i swojemu najbliższemu otoczeniu. Wtedy konieczna będzie hospitalizacja i leczenie na oddziale. Z tego powodu nie należy lekceważyć już pierwszych objawów, że dzieje się coś niewłaściwego w umyśle.

Jeżeli masz tylko podejrzenia, ale nie wiesz, czy to objaw choroby, czy też wszystko wynika z innych problemów, które mogą Cię dręczyć, najpierw skorzystaj z usług psychologa. On ma wystarczającą wiedzę, doświadczenie i możliwości diagnostyczne, by pomóc Ci ustalić, co się dzieje z Twoim umysłem.

Pamiętaj, że psycholog nie jest lekarzem. Może za to skierować Cię do lekarza psychiatry, który zajmie się ustaleniem metod leczenia w danym przypadku.

Zaburzenia psychiczne nadal, niestety, bywają bagatelizowane i uważane za wymysł ludzi, którzy chcą zwrócić na siebie uwagę. Nadal też bywają uważane za coś złego i wstydliwego, więc osoby nimi dotknięte boją się prosić o pomoc – a jeśli proszą w obrębie własnej rodziny o pomoc i zrozumienie, mogą spotkać się z negatywną opinią i odrzuceniem.

A przecież choroby psychiczne są bardzo poważnym problemem. Światowa Organizacja Zdrowia szacuje, że i tak bardzo wysoki wskaźnik samobójstwo będzie miał tendencję wzrostową również w przyszłych latach. Na każdą udaną próbę samobójczą przypada też kilka prób nieudanych, co jeszcze bardziej zwiększa skalę problemu.

Za znaczą ich część odpowiadają zaburzenia lękowe oraz depresja. Szacuje się również, że i te problemy będą się pogłębiać w przyszłości i wzrośnie liczba ludzi nimi dotkniętych. Tak samo tendencję wzrostową wykazuje problem z nadużywaniem środków psychoaktywnych.

Wszystko to bardzo poważne problemy psychiczne, których rozwiązanie jest kluczowe dla polepszenia jakości życia. Skala problemu może być jeszcze wyższa – w końcu sporo osób ukrywa swoje problemy przed światem, bo albo nie zdaje sobie z nich sprawy, albo się ich wstydzi.

Choroby psychiczne mają różne przyczyny, które są bardzo indywidualne. Część z nich może być spowodowana genetyką i być kwestią dziedziczną. Jeszcze inne mogą pojawić się na skutek traumatycznych wydarzeń w życiu i złych warunków środowiskowych. Niepewność jutra, zbyt szybkie tempo życia, samotność, presja społeczna, bezrobocie – to wszystko może być źródłem problemów psychicznych.

Objawy choroby psychicznej

Każda choroba psychiczna jest inna, bo przyjmuje inną formę. Objawy choroby psychicznej w dużej mierze zależą właśnie od tego, na jaką chorobę cierpi dana osoba. Wszystkie choroby psychiczne jednak mają wpływ na ludzkie emocje, tok rozumowania, postrzegania rzeczywistości czy zachowanie. Są też w stanie utrudnić lub wręcz uniemożliwić działanie i zwyczajne funkcjonowanie w codziennych sytuacjach.

W przypadku chorób psychicznych może pojawić się agresja, rozdrażnienie, impulsywność. Osoba chora może też popaść w apatię, cierpieć z powodu ciągłego smutku i spadku samopoczucia czy niskiej samooceny, może być wycofany, unikać kontaktów z innymi ludźmi.

Z drugiej strony natomiast może zacząć się cechować skrajnym ekstrawertyzmem, podejmować nieracjonalne decyzje, być zanadto pobudzonym i ciągle szukać nowych bodźców.

W przypadku silnego rozwoju i pogłębiania się choroby mogą pojawić się omamy słuchowe oraz wzrokowe, osoba chora może stracić kontakt z otoczeniem i majaczyć. Czym jeszcze charakteryzuje się choroba psychiczna? Objawy, które często występują to też ciągłe poczucie lęku o wszystko, a także wiara w teorie spisowe, przekonanie, że jest się kimś obserwowanym i śledzonym – teorie na ten temat mogą być bardzo rozbudowane i skomplikowane, a każda, najdrobniejsza rzecz będzie tylko osobę chorą utwierdzać w tych przekonaniach.

Jeżeli dana osoba nagle zaczyna się zachowywać zupełnie inaczej , wykazuje skrajne uczucia, jej zachowanie utrudnia życie wszystkim lub kiedy wykracza ono poza to, co jest uważane za akceptowalne – można zacząć podejrzewać, że odpowiedzialna za ten stan rzeczy jest właśnie choroba psychiczna.

Rodzaje chorób psychicznych

Chorób psychicznych jest bardzo dużo i nie sposób jest wymienić ich wszystkich. Można się jednak pokusić o wyróżnienie kilku podstawowych rodzajów. Jakie są więc rodzaje chorób psychicznych. Wymienić można:

• Zaburzenia nerwicowe

• Zaburzenia osobowości

• Psychozy i zaburzenia psychoaktywne

• Zaburzenia nastroju

• Zespoły behawioralne

• Organiczne zaburzenia psychiczne

Zaburzenia nerwicowe, zwane też zaburzeniami lękowymi, to sytuacja, w której chory jest zdominowany przez lęk. To mogą być konkretne fobie – na przykład strach przed psami, ale też strach przed wyjściem z domu, podróżą, czy napady paniki. Pojawiają się natrętne myśli i przymusowe czynności, dlatego zaburzenia te nazywa się też obsesyjno-kompulsywnymi. Chory zdaje sobie sprawę ze swojego stanu. Wie, że jego zachowania są irracjonalne, ale nic nie może poradzić na to, że natrętne myśli, które powodują lęk, mogą uspokoić tylko pewne rytuały, czyli czynności kompulsywne. W przypadku ich leczenia stosuje się najczęściej psychoterapię. Na zaburzenia tego typu cierpi naprawdę wiele osób.

Do znanych chorób psychicznych należy schizofrenia. To zaburzenie psychotyczne, które występuje w kilku odmianach, ale najczęstszą jest schizofrenia paranoidalna. Najbardziej charakterystycznymi objawami schizofrenii są omamy, a także halucynacje. Mogą to być głosy w głowie, które nakazują zrobienie czegoś, podpowiadają czy informują o rzeczach, które chory zaczyna uważać za prawdziwe. Halucynacje mogą mieć być również wzrokowe, a nawet dotykowe. Osobie chorej może wydawać się wiele rzeczy – choroba będzie podpowiadała najbardziej absurdalne rzeczy, w które osoba chora będzie wierzyła bez zastrzeżeń. Może to być spisek, przekonanie, że wszystkich lub tylko część osób czeka zagłada. Wszystkiemu towarzyszy też ciągły lęk, że osoby „odpowiedzialne za spisek” wszystkiego się domyślą i będą chciał wyeliminować chorą osobę. Szacuje się, że aż pięć procent osób chorych na schizofrenię popełnia samobójstwo, a wielu innych próbuje pozbawić się życia.

Wśród zaburzeń osobowości można wymienić na przykład osobowość antyspołeczną, którą możesz znać też pod określeniem „psychopatia”, które pochodzi z krajów anglosaskich. Takie osoby mogą wydawać się urocze i czarujące, nierzadko są też bardzo inteligentne.

Nie mają jednak empatii, są bezwzględne w dążeniu do swoich celów, a także potrafią kłamać bez żadnych problemów. Nie mają żadnego poczucia winy, nie wykazują też empatii, a wyrzuty sumienia są dla nich czymś całkowicie obcym i nieznanym. Naukowcy przypuszczają, że jest to zaburzenie, które wykształca się z powodu konkretnej struktury mózgu, co oznaczałoby, że psychopatą jest się już od urodzenia. Nie oznacza to jednak, że wszyscy ci ludzie stają się mordercami – mogą realizować się w innych dziedzinach życia. Będą się przy tym cechowali bezwzględnością swoich działań, ale z powodzeniem mogą robić kariery w korporacjach, biznesie, czy nawet w polityce.

Leczenie chorób psychicznych

Leczenie chorób psychicznych powinno rozpocząć się jak najwcześniej, wtedy jest największa szansa na to, że pacjent poradzi sobie ze swoimi problemami, będzie przebywał pod właściwą opieką, a choroba się nie rozwinie. To jednak bardzo trudne i nie zawsze możliwe zadanie. Wszystko dlatego, że często nie da się rozpoznać choroby psychicznej w pierwszych objawach. Chory też może nie uważać się za osobę chorą lub starannie maskować swoje objawy.

Leczeniem chorób psychicznych zajmuje się psychiatria. Lekarz psychiatra może zalecić leczenie farmakologiczne czy nawet pobyt w szpitalu – w uzasadnionych przypadkach także wbrew woli osoby chorej, która nie zdaje sobie sprawy ze swojego stanu, ale może stanowić zagrożenie dla siebie i innych.

Dużą rolę w leczeniu chorób psychicznych ma też psychoterapia, która pozwala choremu zrozumieć jego stan i nauczyć się żyć z chorobą tak, by nie wpływała ona negatywnie na jakość jego życia. Dużą rolę odgrywa tu także wsparcie najbliższej rodziny – to może być ciężkie, bo choroby psychiczne nadal budzą strach przez niezrozumienie, dlatego bliskim osoby chorej też zaleca się terapię, by oswoiły się z nową sytuacją.

Ogromne znaczenie dla chorego mogą mieć też grupy wsparcia – to doskonały sposób na to, by zrozumieć, że osób chorych jest więcej i otrzymać wsparcie od tych, którzy doskonale wiedzą, co przeżywa osoba chora.