Nerwobóle w klatce piersiowej – Jak sobie radzić

Nerwoból to ostry, promieniujący ból, który może dotknąć każdego człowieka. Jeśli odczuwasz silny ból w wybranej części ciała, cierpisz z powodu ucisku lub pieczenia – możesz mieć do czynienia właśnie z nerwobólem. Ten rodzaj bólu może występować z różną częstotliwością – w krótszym lub dłuższym odstępie czasu.

Czym są nerwobóle? Jakie są ich przyczyny? Czy można je leczyć? Sprawdź!

Data publikacji: 20.11.2020
Data aktualizacji: 22.09.2023
Nerwobóle w klatce piersiowej - Jak sobie radzić

Co to są nerwobóle?

Nerwobóle, zwane inaczej neuralgią, to bardzo silny ból, który pojawia się zupełnie niespodziewanie. Nerwobóle to dolegliwość o charakterze napadowym. Oznacza to, że okresy występowania silnego bólu przeplatane są czasem spokoju. To właśnie wyróżnia nerwobóle od innych chorób i dolegliwości – pojawiają się one i znikają, by po jakimś czasie ponownie się pojawić

Nerwoból pojawia się w momencie, w którym dochodzi do uszkodzenia nerwu obwodowego, który wysyła sygnały do mózgu. Atakowi nerwobólu bardzo często towarzyszy drętwienie, uczucie mrowienia w danej części ciała, czy niedowład.

Istnieje wiele rodzajów nerwobóli. Wśród nich wymienić można:

• Nerwoból międzyżebrowy – objawy to ból, który występuje w przestrzeni międzyżebrowej. Może pojawiać się pod postacią uczucia duszenia w klatce piersiowej lub jako piekący ból między żebrami.

• Nerwoból nerwu językowo-gardłowego – ostry, często wręcz paraliżujący ból występuje w okolicach tylnej ściany gardła, korzenia języka, ucha lub poniżej linii żuchwy.

• Nerwoból nerwu trójdzielnego – to nerwoból, który najczęściej atakuje kobiety po trzydziestym piątym roku życia. To piekący, bardzo silny ból. Często doprowadzają do niego stany zapalne zatok, a także zębów.

• Nerwoból nerwu podpolitycznego Arnolda – cechą dość charakterystyczną dla tego rodzaju neuralgii, poza silnym bólem, który odczuwany jest z tyłu głowy, jest także światłowstręt oraz szum w uszach.

• Nerwoból w przebiegu półpaśca – silny ból, który pojawia się w miejscu, w którym był półpasiec. Może występować nawet przez wiele lat, nawet, gdy półpasiec już dawno jest wyleczony.

• Nerwoból splotu ramiennego – to bardzo ostry i gwałtowny ból, który umiejscowiony jest w barku, jednak rozprzestrzenia się na całe ramię. Nasila się przy ruchach rąk, ale także przy kichaniu bądź kaszlu.

Nerwobóle przyczyny

Nerwoból to sytuacja, w której nerwy przesyłają bodźce do mózgu. W zdrowym organizmie jest tak, że nerwy przewodzą do mózgu informacje dotyczące rozmaitych chorób i dolegliwości. Mózg odczytuje ten stan jako ból, który zaczyna odczuwać całe ciało. Nerwoból, to jednak sygnał dotyczący bólu, który przesyłają same nerwy. Jakie są przyczyny takiego stanu rzeczy? Wśród nich można wymienić:

• Zmiany zapalne w obrębie nerwów – także występowanie półpaśca,

• Uszkodzenie nerwów wywołane toksynami – dwutlenkiem węgla, ale też alkoholem czy narkotykami

• Niedobór witamin z grupy B,

• Ucisk nerwów przez obrzęk tkanek,

• Ucisk nerwów przez zmiany nowotworowe,

• Toczeń rumieniowaty,

• Cukrzycę,

• Reumatoidalne zapalenie stawów,

• Skolioza,

• Dyskopatia,

• Niedoczynność tarczycy,

• Uszkodzenia mechaniczne nerwu,

• Uszkodzenia nerwu spowodowane infekcją,

• Stres,

• Przyjmowanie niektórych rodzajów leków,

• Nerwice,

• Depresja

Nerwobóle leczenie

nerwobole-leczenie

Nie istnieje jeden, uniwersalny sposób leczenia nerwobóli. Gdy zaczynasz odczuwać bóle w klatce piersiowej, barku, z tyłu głowy lub w dowolnym innym miejscu ciała – gdy są one bardzo silne i mają charakter napadowy, wtedy możesz mieć do czynienia z nerwobólem. Najważniejsze jest ustalenie jego przyczyny. W tym wypadku musisz udać się do lekarza, który zleci dalsze badania.

Leczenie nerwobóli w dużej mierze zależy właśnie od przyczyny – jeśli odpowiada za nie niedobór witamin z grupy B, będzie konieczna ich suplementacja. Z kolei jeśli bóle spowodowane są przez uszkodzenie mechaniczne bądź infekcje, lekarz zadecyduje o najlepszym sposobie leczenia. Lekarz rodzinny może też zadecydować o wysłaniu Cię do lekarza neurologii, który zleci dalsze, bardziej specjalistyczne badania.

Nerwobóle mogą też występować z powodu silnego, ciągłego stresu bądź być objawem nerwicy – wtedy, by się ich pozbyć, nie wystarczy jedynie leczenie farmakologiczne. Bardzo dużą rolę w leczeniu nerwobóli, które występują na tle psychicznym pełni psychoterapia. Organizm to złożony mechanizm, który stanowi jedną całość – tak pod względem umysłowym, jak i cielesnym, dlatego te dwie sfery oddziałują na siebie.

Nerwoból to objaw innej dolegliwości – może się okazać, że ich źródłem są nerwice, stany depresyjne, depresja lub życie pod ciągłym stresem. Podczas psychoterapii skupisz się razem z psychoterapeutą na uzmysłowieniu sobie problemu, który Cię dręczy i rozwiązaniu go – wraz z nim znikną także nerwobóle.

Może się też zdarzyć tak, że psychoterapeuta zdecyduje, że pomocna będzie konsultacja ze strony lekarza psychiatry lub wizyta u innego specjalisty – zasugeruje wtedy właśnie takie rozwiązanie. Podczas psychoterapii nauczysz też radzić sobie ze stresem – dolegliwością, która dotyka człowieka zarówno w aspekcie fizycznym, jak i psychicznym. W psychoterapii bardzo często wykorzystywane są metody relaksacyjne czy przedstawiane techniki relaksu – aromaterapia, muzykoterapia, arteterapia – wszystko dobrane w zależności od pacjenta. Umiejętność wprawiania swojego umysłu w stan relaksu i odprężenia jest bardzo ważna i pomaga radzić sobie z nerwobólami.

Ból w klatce piersiowej. Co robić?

Nerwobóle w klatce piersiowej z lewej strony bardzo często doprowadzają człowieka na stan paniki – wszystko przez to, że bywają mylone z zawałem serca. Jeśli dotyka Cię tego typu ból – nagły, ostry, choć przejściowy – przede wszystkim: nie panikuj!

Zgłoś się pilnie do lekarza – każdy nerwoból ma swoją przyczynę, którą musisz namierzyć, a potem rozpocząć proces leczenia. Czasami wdrożone zostanie leczenie farmakologiczne, w innych wypadkach lekarz może zadecydować o serii masaży. Może się też okazać, że nerwoból występuje na tle nerwowym – wtedy poza leczeniem farmakologicznym, bardzo duże znaczenie będzie miał także proces psychoterapii. To właśnie dzięki odpowiednio dobranej terapii będzie można uporać się z bólem i sprawić, że już nie wróci.

Nerwobóle bowiem nigdy nie biorą się bez przyczyny – w momencie, w którym choroby somatyczne zostaną wykluczone, a neuralgia nie ustępuje, może mieć ona podłoże psychiczne.

Wtedy konsultacja z lekarzem psychiatrą i rozpoczęcie odpowiedniego leczenia farmakologicznego będzie ważne. Jednak w takich przypadkach główną rolę odgrywa właśnie psychoterapia – pozwoli ona dojść do sedna problemu, uświadomić go sobie i rozwiązać. A wraz z problemem, będzie można pożegnać się również z neuralgią. Pamiętaj, że dobry psychoterapeuta nigdy nie zostawi Cię bez pomocy i pomoże Ci zwalczyć neuralgię.