Test Standford Binet | COtam?
Umów wizytę

Test Standford Binet

Test inteligencji opracowany na początku XX wieku, znany jako Stanford-Binet, to jedno z najstarszych narzędzi diagnostycznych tego rodzaju. Jego pierwsza wersja powstała w 1905 roku, a obecnie używana jest piąta edycja, znana jako Skala Inteligencji Stanford-Binet 5 (SB5). Model, na którym oparto konstrukcję testu, to hierarchiczny model inteligencji opracowany przez Cattela, Horna i Carrolla, uznawany za jeden z najskuteczniejszych w opisie procesów poznawczych.

Zdjęcie specjalistów

Skala Stanford-Binet pozwala na ocenę różnych aspektów funkcjonowania poznawczego, takich jak wiedza, rozumowanie płynne, rozumowanie ilościowe, pamięć robocza oraz przetwarzanie wzrokowo-przestrzenne. Każda z tych pięciu skal się z kolei na podskale:

  • słowną (werbalną)
  • bezsłowną (niewerbalną)

To umożliwia dwukrotne badanie każdego czynnika. To podejście pozwala na porównanie wyników obu typów zadań i sformułowanie bardziej szczegółowych wniosków diagnostycznych.

Celem twórców najnowszej wersji testu SB5 było stworzenie narzędzia, które precyzyjnie i rzetelnie oceni szeroką grupę osób, niezależnie od poziomu ich funkcjonowania poznawczego. Normy opracowane dla testu obejmują osoby w wieku od 2 do 69 lat, co czyni go niezwykle uniwersalnym narzędziem diagnostycznym.

Jak wygląda test Standford Binet?

Test mierzy różne aspekty inteligencji, w tym zdolności werbalne, pamięciowe, rozumowanie ilościowe oraz umiejętności wizualno-przestrzenne. Jest on przeznaczony dla osób w różnym wieku. Struktura testu jest hierarchiczna, co oznacza, że zadania są uporządkowane od najprostszych do najbardziej skomplikowanych. Uczestnicy testu odpowiadają na pytania lub wykonują zadania, które oceniają ich zdolności w różnych obszarach.

Test ten z pewnością pozwala na sporą dozę elastyczności. Pozwala on na dostosowanie poziomu trudności pytań do wieku i możliwości badanej osoby, co sprawia, że test może być precyzyjnie dostosowany do oceny inteligencji w różnych grupach wiekowych. Wersje testu są regularnie aktualizowane, aby uwzględniać zmiany w społeczeństwie oraz nowe odkrycia naukowe w dziedzinie psychometrii.

Interpretacja wyników testu opiera się na porównaniu wyników danej osoby z wynikami normatywnymi uzyskanymi od dużej, reprezentatywnej grupy rówieśniczej. Wyniki przedstawiane są zazwyczaj w postaci ilorazu inteligencji (IQ), który jest standardowym wskaźnikiem stosowanym do oceny inteligencji w wielu testach psychologicznych.

Test Stanford-Binet jest wykorzystywany nie tylko w edukacji, ale również w diagnostyce psychologicznej, badaniach nad rozwojem intelektualnym oraz w innych dziedzinach wymagających oceny zdolności poznawczych. Dzięki swojej wszechstronności i dokładności jest nadal jednym z najważniejszych narzędzi psychometrycznych stosowanych na całym świecie.

Kiedy wykonuje się test Stanford Binet?

Test Stanford-Binet wykonuje się w różnych sytuacjach, głównie do oceny zdolności intelektualnych. Jednym z najczęstszych powodów przeprowadzania tego testu jest diagnozowanie dzieci w wieku szkolnym, które mogą potrzebować specjalnej pomocy edukacyjnej. Pedagodzy i psycholodzy wykorzystują test, aby zidentyfikować uczniów z trudnościami w nauce, a także tych, którzy wykazują ponadprzeciętne zdolności intelektualne i mogą wymagać bardziej zaawansowanych programów edukacyjnych.

Psychologowie mogą również zlecić wykonanie testu Stanford-Binet w celu oceny ogólnego poziomu inteligencji osób dorosłych i dzieci w ramach diagnozy różnych zaburzeń, takich jak zaburzenia rozwoju, zaburzenia uczenia się, ADHD czy autyzm. Ocena ta może być pomocna w tworzeniu indywidualnych planów terapeutycznych i edukacyjnych.

Wykonanie testu może być także częścią oceny kandydatów na określone stanowiska pracy, zwłaszcza tam, gdzie wymaga się wysokiego poziomu zdolności intelektualnych. Firmy i organizacje mogą stosować test Stanford-Binet jako jeden z narzędzi selekcji, aby wybrać najbardziej odpowiednich kandydatów do pracy wymagającej szczególnych umiejętności analitycznych i poznawczych.

Z kolei badacze z dziedziny psychologii, edukacji i neurobiologii często wykorzystują ten test do zbierania danych na temat rozwoju intelektualnego w różnych grupach populacyjnych. Dzięki temu mogą prowadzić badania nad wpływem różnych czynników na rozwój zdolności poznawczych, takich jak czynniki genetyczne, środowiskowe czy edukacyjne.

 

NASI SPECJALIŚCI

Aleks Szymański

Aleks Szymański

Psycholog, Psychoterapeuta

    Nurt:
  • Poznawczo-behawioralny
  • TSR - Terapia skoncentrowana na rozwiązaniach
Przyjmuje: Osoby dorosłe od 18 r.ż.
Rodzaj terapii: Terapia indywidualna
Map pin
  • Bemowo - Powstańców Śląskich
  • Bemowo - Bolkowska
Umów wizytę
Urszula Świderska

Urszula Świderska

Pedagog

    Nurt:
  • Integracyjny
Przyjmuje: Osoby dorosłe i młodzież od 12 roku życia.
Rodzaj terapii: Terapia indywidualna, Terapia par, Terapia rodzin
Map pin
  • Bemowo - Powstańców Śląskich
  • Bemowo - Bolkowska
Umów wizytę
Gabriela Dąbrowska

Gabriela Dąbrowska

Psycholog, Psycholog dzieci i młodzieży, Psychoterapeuta

    Nurt:
  • Poznawczo-behawioralny
Przyjmuje: Dzieci i młodzież od 7 do 26 r.ż oraz młodych dorosłych do 26 r.ż.
Rodzaj terapii: Terapia indywidualna
Map pin
  • Bemowo - Powstańców Śląskich
Umów wizytę
Aleksandra Libera-Kozioł

Aleksandra Libera-Kozioł

Psycholog, Psychoterapeuta

    Nurt:
  • Poznawczo-behawioralny
  • Terapia schematu
Przyjmuje: Osoby dorosłe
Rodzaj terapii: Terapia indywidualna
Map pin
  • Wilanów - Wiertnicza
Umów wizytę
Weronika Trąbka

Weronika Trąbka

Psycholog, Psycholog dzieci i młodzieży, Psychoterapeuta

    Nurt:
  • Psychodynamiczny
Przyjmuje: Osoby dorosłe, dzieci i młodzież od 12 r.ż. Pary i Rodziny.
Rodzaj terapii: Terapia indywidualna, Terapia par, Terapia rodzin
Map pin
  • Bemowo - Powstańców Śląskich
  • Bemowo - Bolkowska
Umów wizytę
Anna Cyrańska

Anna Cyrańska

Psycholog, Psychoterapeuta

    Nurt:
  • Poznawczo-behawioralny
Przyjmuje: Dorosłych, młodzież od 16 r. życia
Rodzaj terapii: Terapia indywidualna
Map pin
  • Wilanów - Wiertnicza
  • Włochy - Mikołajska
Umów wizytę
Paweł Rusinek

Paweł Rusinek

Psycholog, Seksuolog

    Nurt:
  • Poznawczo-behawioralny
Przyjmuje: Osoby dorosłe i młodzież od 16 r.ż.
Rodzaj terapii: Terapia indywidualna
Map pin
  • Włochy - Mikołajska
Umów wizytę
Jolanta Suska

Jolanta Suska

Psycholog, Psycholog dzieci i młodzieży

    Nurt:
  • Humanistyczny
Przyjmuje: Osoby dorosłe, dzieci i młodzież od 2 roku życia.
Rodzaj terapii: Terapia indywidualna
Map pin
  • Białołęka - Kościeszów
Umów wizytę
Dominika Markowska

Dominika Markowska

Psycholog, Psychoterapeuta

    Nurt:
  • Psychodynamiczny
Przyjmuje: Osoby dorosłe i młodych dorosłych od 18 r.ż.
Rodzaj terapii: Terapia indywidualna
Map pin
  • Bemowo - Powstańców Śląskich
Umów wizytę
Maryna Milushyna

Maryna Milushyna

Psycholog, Psycholog dzieci i młodzieży, Psychoterapeuta

Przyjmuje: Osoby dorosłe, dzieci i młodzież od 8 r.ż., terapia par, rodzin
Rodzaj terapii: Terapia indywidualna, Terapia par, Terapia rodzin
Map pin
  • Targówek - Borzymowska
Umów wizytę
Małgorzata Wilkowska

Małgorzata Wilkowska

Psycholog, Psychoterapeuta

Przyjmuje: Osoby dorosłe i młodych dorosłych od 18 roku życia.
Rodzaj terapii: Terapia indywidualna
Map pin
  • Bemowo - Powstańców Śląskich
Umów wizytę
Olga Drzewiecka-Panak

Olga Drzewiecka-Panak

Psycholog, Psycholog dzieci i młodzieży

    Nurt:
  • Humanistyczny
Przyjmuje: Osoby dorosłe, dzieci i młodzież od 3 r.ż.
Rodzaj terapii: Terapia indywidualna, Terapia rodzin
Map pin
  • Targówek - Borzymowska
  • Targówek - Wallenroda
  • Wilanów - Wiertnicza
Umów wizytę

    SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI

    Nie masz pewności, którego specjalistę wybrać? Potrzebujesz dogodnego terminu? Skontaktuj się z nami, a nasza recepcja z przyjemnością pomoże Ci wybrać odpowiedniego eksperta oraz ustali najdogodniejszy termin spotkania.

    Chcę skorzystać z usług Placówki COtam?


    Preferowany rodzaj kontaktu