Anhedonia – Dlaczego odczuwam brak radości z życia

Anhedonia to termin, który został wprowadzony do psychiatrii już w 1896 roku. Pochodzi z języka greckiego i jest połączeniem słów „an” czyli „bez” oraz „hedone” czyli „przyjemność”. Oznacza więc stan bez przyjemności – osoba dotknięta anhedonią nie odczuwa przyjemności ani radości z życia. Traci zainteresowanie wszystkim, czym do tej pory się zajmował – nic nie przynosi mu radości, szczęścia czy uczucia spełnienia, dlatego nie ma motywacji do działania.

Anhedonia to stan, który może zwiastować poważne problemy i dolegliwości dręczące człowieka. Jakie są jej przyczyny? Jak się objawia? Jak możesz odzyskać radość życia, jeśli cierpisz na anhedonię? Czytaj dalej!

Data publikacji: 20.11.2020
Data aktualizacji: 22.09.2023
Anhedonia - Dlaczego odczuwam brak radości z życia

Czym jest Anhedonia?

Anhedonia to termin, za powstanie którego odpowiada Théodore-Armand Ribot. Słowo to pochodzi z języka greckiego i oznacza „bez przyjemności”. W ten sposób Théodore-Armand Ribot określił objaw, który występuje w wielu zaburzeniach psychicznych – łącznie z depresją, z którą najczęściej jest kojarzona właśnie anhedonia. Co to jest w swojej istocie? To brak umiejętności odczuwania radości z życia, czy przyjemności – i to na wszystkich płaszczyznach, zarówno tej duchowej, jak i cielesnej, zmysłowej, intelektualnej, czy emocjonalnej.

Anhedonia jest trudna do wykrycia, bo ludzie sami niechętnie o niej mówią. Nadal jeszcze smutek, czy – w szerszym znaczeniu – brak odczuwania radości z życia, rzadko jest odbierany przez osoby dotknięte tym problemem za objaw choroby. Wiele osób uważa, że „tak po prostu musi być”, dlatego nic nie robi, by spróbować się jej pozbyć. Anhedonia sama w sobie poważnie obniża komfort życia, rzadko też występuje samodzielnie – z reguły bywa objawem poważniejszych problemów, z którymi zmaga się człowiek. Często nawet mogą to być problemy nieuświadomione – nadal jednak silnie rzutują one na życie.

Dlatego jeśli odczuwasz brak radości z życia, czujesz, że nic nie sprawia Ci przyjemności i tracisz gdzieś radość do przeżywania emocji – być może cierpisz właśnie na anhedonię. Dowiedz się jakie są jej objawy i przyczyny – to pozwoli Ci zacząć działać w imię odzyskania zdrowia.

Anhedonia przyczyny

Depresja to choroba cywilizacyjna. Jej obraz w oczach społeczeństwa zmienia się coraz bardziej. Jeszcze nie tak dawno temu kojarzona była z ludźmi w wieku około pięćdziesięciu lat – to właśnie wtedy dochodziło do przemian w życiu człowieka, do różnych kryzysów i spadków aktywności – mogło to być związane z syndromem opuszczonego gniazda lub przekonaniem, że życie tak naprawdę już się kończy.

Teraz jednak depresja najczęściej kojarzona jest z ludźmi pomiędzy dwudziestym a czterdziestym rokiem życia. Anhedonia kojarzona jest najczęściej właśnie z depresją i jest jednym z jej objawów. Do wystąpienia anhedonii często doprowadza styl życia człowieka – który w rezultacie może doprowadzić również do pojawienia się depresji.

Anhedonia bowiem bardzo często dotyka osoby przepracowane – takie, których życie kręci się wyłącznie wokół pracy – to właśnie jej poświęcają po kilkanaście godzin dziennie, nie biorą dni wolnych i zaniedbują inne aspekty życia. Wtedy, choć odnosi się sukcesy zawodowe – cierpi życie osobiste czy rodzinne, nie ma też miejsca na rozrywki. Kolejne sukcesy przestają cieszyć, a ich osiągnięcie przestaje być bodźcem, dzięki któremu odczuwa się przyjemność. Stają się one celem samym w sobie.

Wypalenie zawodowe może dotknąć każdego, najbardziej jednak narażeni na nie są wszyscy ludzie, którzy rzucają wszystkie swoje siły, cały swój czas i energię do swoistego wyścigu szczurów. Wtedy łatwo zatracić się w pracy i zapomnieć, że człowiek nie żyje tylko po to, by pracować. A stąd już o krok od anhedonii. Dlatego anhedonia bardzo często objawia się u pracoholików, czy osób, które mają zaburzony rytm życia – zbyt mało sypiają, zbyt dużo pracują i ciągle narażone są na stres.

Każdy człowiek jest w stanie pracować pod presją, jednak nikt nie jest w stanie robić tego ciągle – każdy ma swoją granicę, po której przekroczeniu umysł mówi „STOP”.

Pamiętaj, że nawet myślenie o pracy jest pracą – dlatego mówi się, że pracoholicy nigdy nie wychodzą z pracy – bo nawet jeśli wyjdą z biura to myślami nadal są przy obowiązkach. Anhedonia łatwo atakuje przepracowany, przeciążony umysł.

Anhedonia może rozwinąć się także jako niepożądany efekt uboczny działania części leków przeciwdepresyjnych. Odpowiedzialne za jej pojawienie się mogą być też inne choroby i zaburzenia psychiczne, na przykład schizofrenia. Może pojawić się także u osób dotkniętych uzależnieniem, także w fazie leczenia – na etapie odstawienia.

Anhedonia objawy

Anhedonia to coś innego niż chwilowe obniżenie nastroju czy typowa kilkudniowa chandra. To długotrwały okres czasu, w którym dana osoba nie jest w stanie odczuwać radości z życia i nie jest w stanie znaleźć nic, co by ją cieszyło. Zaniepokoić Cię powinno, jeśli taki stan utrzymuje się powyżej dwóch tygodni.

Nadal jednak trudno jest poprawnie zdiagnozować anhedonię. Dzieje się tak także dlatego, że pacjenci – nawet jeśli zdecydują się udać do lekarza, bo podejrzewają, że w ich życiu dzieje się coś niewłaściwego, często pomijają uczucie smutku. Zrzucają wszystko na własne lenistwo, brak motywacji do działania czy po prostu zmęczenie, dlatego nie mówią o tym głośno. A to błąd! O przedłużającym się uczuciu smutku czy zobojętnienia na przyjemność warto i nawet trzeba mówić. To pierwszy krok ku wyleczeniu.

Brak emocji, czy odczuwania radości z tego, co tę radość do tej pory przynosiło – to podstawowy objaw anhedonii. Osoba nią dotknięta traci zainteresowanie swoim hobby, nie ma motywacji do działania i ma długotrwale obniżony nastrój.

Objawem anhedonii jest też izolacja społeczna. To coś więcej niż chwilowy brak chęci do spotkań z innymi ludźmi. To coraz większe problemy z funkcjonowaniem w społeczeństwie, nawiązywaniem czy podtrzymywaniem więzi międzyludzkich i świadome, celowe unikanie ludzi.

Jak odzyskać radość życia?

Odzyskanie radości życia jest bardzo ważne – ciągłe życie z anhedonią jest bardzo wyniszczające. Jej leczenie jest możliwe, choć bywa trudne i długotrwałe. Nie istnieją magiczne pastylki na odzyskanie radości z życia, choć – faktycznie – w leczeniu anhedonii bywa stosowane leczenie farmakologiczne.

Dużo większą rolę w leczeniu anhedonii odgrywa jednak psychoterapia. To właśnie podczas terapii można dojść do źródła problemu i go rozwiązać u samych podstaw. Psychoterapia pomoże Ci uporać się z przyczyną anhedonii – stresem, przepracowaniem, pracoholizmem, uzależnieniem, czy depresją lub innymi zaburzeniami psychicznymi.

Pamiętaj jednak, że wszystko w dużej mierze zależy od Ciebie – psychoterapeuta może Ci pomóc, ale nie wykona tej pracy za Ciebie. Psychoterapia da Ci szansę na zrozumienie, że w Twoim życiu coś było bardzo nie tak – a dzięki temu będziesz mógł dokonać koniecznego przewartościowania swoich priorytetów i ustalić sobie nowe, zdrowsze wzorce postępowania. Podczas psychoterapii nauczysz się także radzić sobie ze stresem – często wykorzystywane w psychoterapii są też techniki relaksacyjne, które pomogą w sposób zdrowy i bezpieczny rozładowywać napięcie psychiczne.

Psychoterapia indywidualna pomoże Ci uporać się nie tylko z anhedonią – pomoże Ci dojść do sedna problemu i uporać się z problemem, który powoduje występowanie tej dolegliwości. Nie lekceważ obniżonego nastroju, jeśli utrzymuje się przez dłużej niż dwa tygodnie – to może być objaw bardzo poważnej choroby.