Zastanawiając się nad tym, co kupić dziecku pod choinkę, mamy często nie lada problem do zgryzienia. Z jednej strony ogranicza na określony budżet, a z drugiej marzenia dziecka o otrzymaniu czegoś ekstra. Jak pogodzić nasze możliwości finansowe i dziecięce pragnienia?
SPIS TREŚCI:
Choinka migocząca kolorowymi światełkami, zapach świeżego piernika unoszący się w powietrzu i oczekiwanie, błyszczące w dziecięcych oczach – magiczny czas świąt już tuż, tuż. Dla dorosłych to okazja do spędzenia czasu z rodziną i chwili wytchnienia. Dla dzieci… ah, to coś więcej! To czas magii, baśni i… prezentów. Ale czy naprawdę wiemy, jakie podarunki przyniosą naszym pociechom największą radość i czy zastanawialiśmy się kiedyś, co tak naprawdę dla nich znaczą?
Z perspektywy psychologa dziecięcego, wybór prezentu dla dziecka nie jest tylko kwestią zakupów. To głębsza decyzja, która może mieć wpływ na rozwój malucha, a także na relacje rodzinne. Prezent pod choinkę to nie tylko zabawka czy książka. To przede wszystkim wyraz uwagi, miłości i zrozumienia potrzeb naszych pociech.
W rozterce, co podarować dziecku, warto zacząć od zwykłej obserwacji. Na co dziecko zwraca uwagę podczas wspólnych spacerów czy zakupów? Czy jest jakieś hobby, które pochłania je na dłuższe godziny? A może jest coś, o czym marzy już od dłuższego czasu?
Zamiast podążać za listami „najgorętszych prezentów sezonu”, zastanówmy się, co naprawdę może przynieść radość naszej pociesze. Czy są to kreatywne zestawy do malowania, książki o przygodach piratów, a może klocki, budujące przestrzenne wyobrażenia?
Niekiedy najlepszym prezentem, jaki możemy dać naszym dzieciom, jest czas spędzony razem. Gry planszowe, które umożliwiają wspólne zabawy, książki do czytania na głos przed snem czy zestawy do eksperymentowania, które pozwolą na małe, domowe odkrycia naukowe – takie prezenty mogą stać się pretekstem do wspólnego spędzania czasu i budowania silnej więzi.
Najcenniejsze prezenty to te, które jednocześnie bawią i uczą. Zabawki edukacyjne, które rozwijają określone umiejętności i zdolności, mogą być fantastycznym wyborem, jeśli są dostosowane do wieku dziecka i jego indywidualnych zainteresowań. Może to być coś, co wspiera rozwój młodego muzyka, małego naukowca, czy przyszłego artysty.
Pamiętajmy też, że prezenty nie zawsze muszą być materialne. Obietnice wspólnie spędzonych chwil, wycieczki, krótkie wyprawy na poszukiwanie przygód – to wszystko są „podarunki”, które dziecko zapamięta na długo, a nawet na zawsze. Niejednokrotnie to właśnie takie wspomnienia stają się najcenniejszymi „skarbami”.
Chcąc odkrywać, co najlepsze dla naszych dzieci, patrzmy na świat ich oczami, słuchajmy ich marzeń i pragnień, a potem, niech magia świąt nas prowadzi. Bo czyż jest coś piękniejszego, niż widok radosnej, dziecięcej twarzy, oświetlonej blaskiem choinkowych światełek?
– posiłkuj się listem do świętego Mikołaja, a najlepiej towarzysz dziecku podczas pisania – wtedy poznasz nie tylko marzenia, ale zauważysz również emocje towarzyszące konkretnym prezentom. Jednocześnie podczas pisania listu możesz pomóc dziecku wybrać trzy najważniejsze dla niego rzeczy.
– ustal z rodziną, w jaki sposób kupujecie prezenty i gdzie będziecie się nimi obdarowywać. To bardzo ważne, aby dziecko wiedziało, gdzie odbędzie się kolacja wigilijna oraz gdzie i kiedy znajdzie prezenty. Bardzo pomocne jest ustalanie z rodziną prezentów dla dzieciaków i składanie się na nie. Ustalcie również budżet, który będzie rozsądny dla każdego z was. Dzięki temu uniknięcie rozczarowań, zawodów, zazdrości i poczucia winy, a być może nawet rodzinnych niesnasek.
Oczywiście, że nie. Gdy dziecko otrzyma rózgę, będzie nie tylko rozczarowane, ale również straci zaufanie do deklaracji i obietnic wypowiadanych przez dorosłych. Rodzice popełniają często błąd, że straszą dziecko rózgą albo w ogóle świętym Mikołajem. Dorośli uzależniają otrzymanie prezentów od zachowania się dziecka. Niestety dziecko nie znając konkretnych wytycznych, nie wie, co dokładnie oznacza dobre zachowanie, a poza tym każdy z nas stale popełnia błędy, które przecież nie oznaczają, że nie dostaniemy prezentów.
Wychowanie bazujące na lęku nie kształtuje dziecka o silnej psychice, lecz raczej buduje jego niepewność siebie.
Dla nas dorosłych rózga i straszenie mogą wydawać się zabawą i żartem, jednak dla dziecka nigdy nie będą śmieszne – wywołają przerażenie i brak zaufania wobec dorosłych. Rózga oznaczałaby dla dziecka, że wszystko, co robiło było niewłaściwe i ani jedno zachowanie nie zasługuje na nagrodę. Najlepiej przyjąć zasadę, że każdy niezależnie od grzeczności otrzymuje prezenty i uznać, że straszenie świętym Mikołajem nie należy do metod wychowawczych.
Ten staropolski symbol nieposłuszeństwa i konsekwencji, nieco odbiegający od współczesnych kanonów wychowania, budzi wiele emocji i kontrowersji. Czy jest w nim miejsce w dzisiejszych realiach? Z perspektywy psychologa dziecięcego, zagłębmy się w tę świąteczną tradycję z nieco innej perspektywy.
Święta Bożego Narodzenia to okres, który dla dzieci niesie ze sobą magię, niezapomniane wspomnienia i przytulność rodzinnej atmosfery. Jednak dla niektórych, obecność rózgi pośród prezentów pod choinką bywa tradycją, która ma przypominać o tym, że nie zawsze zachowywaliśmy się tak, jak powinniśmy. Czy jednak mieszanie świątecznej atmosfery z nauką konsekwencji jest słusznym podejściem?
Warto zastanowić się nad tym, jaki przekaz niesie ze sobą obecność rózgi w święta. Czy jest to przypomnienie o konieczności odpowiedzialności za własne czyny i szacunku do otaczających nas ludzi? Czy może jest to metoda, która nieświadomie wlewa w małe serduszka ziarenko lęku i niepewności?
Z psychologicznego punktu widzenia, dla zdrowego rozwoju dziecka kluczowe jest to, aby mogło ono doświadczać świata jako miejsca, gdzie jest kochane, cenione i bezpieczne. Święta, będące czasem miłości i rodziny, mogą być idealnym okresem do przekazania tych wartości.
Alternatywą dla symboliki rózgi może być rozmowa i dialog z dzieckiem. Przybliżmy mu wartości świąt oraz istotę dobrego zachowania nie przez pryzmat ewentualnej kary, ale przez wzajemny szacunek i rodzinną harmonię. Zamiast koncentrować się na tym, co było „nie tak”, warto wspólnie cieszyć się tym, co udało się osiągnąć, jakie pozytywne zmiany zaszły, oraz jakie wartości są ważne dla naszej rodziny.
Dziecko uczy się przez obserwację, doświadczenie, ale także poprzez odczuwanie emocji. Warto więc zadbać o to, aby te świąteczne były jak najbardziej pozytywne i budujące. Może zamiast rózgi, warto byłoby postawić na książkę, która w przystępny dla malucha sposób przedstawia konsekwencje pewnych zachowań? Czy też może wspólne gry i zabawy, które uczą empatii, współdziałania i szacunku do drugiego człowieka?
Decyzja oczywiście należy do nas rodziców, bo to my tłumaczymy dziecku rzeczywistość. Jedni z nas zdecydują się na uwiarygadnianie Mikołaja, mówiąc dziecku, że on istnieje naprawdę. Inni będą opowiadać jedynie o legendzie Mikołaja i powiedzą dziecku, że to dorośli kupują prezenty. Niekiedy decydujemy się wynająć kogoś, kto udawałby Mikołaja. Wybór należy do nas. O czym warto pamiętać? O tym, że żyjemy w społeczeństwie. Szkoły, przedszkola, wspólnoty religijne oraz inne osoby mają również swój pogląd na świętego Mikołaja i warto rozważyć, co chcemy powiedzieć dziecku na ten temat. Czy wierzenia w Świętego Mikołaja są korzystne dla rozwoju dziecka, czy też stanowią potencjalne zagrożenie?
Święty Mikołaj przez wieki był symbolem hojności, altruizmu i bezwarunkowej dobroci. Wierzenia w tego baśniowego bohatera mogą stać się dla dzieci cenną nauką o wartościach oraz zachętą do dzielenia się i dbałości o bliźnich. Magia, jaką niesie ze sobą postać Mikołaja, jest również źródłem dziecinnego zachwytu, radości i wsparcia wiarą w to, że dobro zawsze zwycięża.
Psychologia dziecięca podkreśla, że wyobraźnia jest kluczowym elementem zdrowego rozwoju dziecka. Umożliwia ona eksplorowanie różnych scenariuszy, rozumienie świata oraz wypracowywanie różnych umiejętności, takich jak empatia czy rozwiązywanie problemów. Z tego punktu widzenia, historia o Świętym Mikołaju może być katalizatorem wzbogacającym dziecięcą wyobraźnię i kreatywność.
Z drugiej strony, warto jest zastanowić się, jak przedstawiana jest postać Mikołaja. Czy podkreślamy, że to zabawa i historia, czy może przedstawiamy ją jako fakt, z którego dziecko może być później rozczarowane?
Możliwe jest zbalansowanie magii świąt i prawdy, by wspierać rozwój dziecka, nie naruszając jego zaufania do dorosłych. Historie o Świętym Mikołaju można przedstawiać jako piękne baśnie, które niosą ze sobą pewne wartości, niekoniecznie jednak jako realne wydarzenia. Ważne, aby komunikat był jasny, i nawet gdy dziecko zapyta bezpośrednio, odpowiedź była szczerą, ale jednocześnie zachowała magię i urok tego okresu.
Równie istotne, co sam fakt wierzenia w Mikołaja, jest przekazywanie dzieciom wartości, które reprezentuje – dobroci, empatii, gotowości do pomagania. To one są prawdziwym skarbem, który dzieci mogą wynieść z tych świątecznych opowieści i zabrać ze sobą w dorosłość.
Pamiętajmy, że najpiękniejsze prezenty, jakie możemy dać naszym dzieciom, to czas, uwaga i bezwarunkowa miłość, nie tylko w okresie świątecznym, ale każdego dnia.
ŹRÓDŁA:
Pokaż całośćNa stronie internetowej Psychoterapiacotam.pl, przykładamy wagę do udostępniania jedynie sprawdzonych, rzetelnych informacji dotyczących objawów i profilaktyki chorób, ponieważ jesteśmy przekonani, że rozwijanie świadomości i wiedzy w tej dziedzinie wspomoże długotrwałe utrzymanie zdrowia. Należy jednak zwrócić uwagę, że ten artykuł nie jest poradą lekarską i nie może zastąpić diagnostyki ani konsultacji z lekarzem lub specjalistą psychologiem psychoterapeutą.
SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI !
Poradnia CO tam? to skuteczna psychoterapia dla osób w każdym wieku. Dzięki znakomitej wiedzy i wieloletniemu doświadczeniu naszych specjalistów pomagamy skutecznie. Obdarzamy naszych pacjentów ogromną dozą zrozumienia, empatii i szacunku dla trudności, z jakimi się mierzą.
Pomożemy w doborze najlepszego specjalisty i znajdziemy możliwie najszybszy termin. Do twojej dyspozycji jest 7 placówek w Warszawie, lub sesje online.
Bemowo
Targówek +48 573 050 052
Wilanów +48 509 019 090
Włochy +48 509 946 600
Białołęka +48 690 231 531
Skontaktuj się z nami już dzisiaj ! Odpowiemy na wszystkie Twoje pytania.
Dodaj komentarz