Nerwica natręctw – Przyczyny, objawy, leczenie

Nerwica natręctw to zaburzenie psychiczne, które znane jest obecnie pod nazwą zaburzeń obsesyjno-kompulsyjnych (obsessive–compulsive disorder – OCD). Zaliczane jest do zaburzeń lękowych i szacuje się, że dotyka od dwóch do trzech procent społeczeństwa. Bardzo dobrze nerwicę natręctw zobrazował polski film fabularny, „Dzień Świra”. Jeśli go widziałeś – widziałeś doskonały przykład osoby, która cierpi na nerwicę natręctw.

Czym konkretnie jest nerwica natręctw i skąd się bierze? Jakie są jej objawy? Jak wygląda proces leczenia? Przeczytaj! Przekonasz się, że z nerwicą natręctw można wygrać!

Data publikacji: 21.11.2020
Data aktualizacji: 22.09.2023
Nerwica natręctw - Przyczyny, objawy, leczenie

Czym jest nerwica natręctw?

Nerwica natręctw, czyli zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne są zaliczane do grona zaburzeń lękowych. Lęk odgrywa tutaj podstawową rolę – nierzadko osoba chora na nerwicę natręctw doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że zachowuje się w sposób irracjonalny, jednak nie jest w stanie nic na to poradzić – dopóki nie spełni swojego rytuału, który ma odegnać zagrożenie, będzie czuła silny, wewnętrzny niepokój.

Zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne – jak sama nazwa wskazuje – składają się z dwóch faz. Pierwszą z nich jest obsesja. Nagle w umyśle osoby cierpiącej na ten typ zaburzeń zaczynają pojawiać się natrętne myśli i idee. Są one źródłem coraz bardziej narastającego lęku. Chory zaczyna sobie wyobrażać różne groźne sytuacje – wszystko to jest dla niego źródłem stresu, strachu i pogarszającego się samopoczucia. Taka osoba najczęściej doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że jego myśli i wyobrażenia nie mają nic wspólnego z rzeczywistością, jednak nie są w stanie się od tego powstrzymać.

Drugim etapem są zachowania kompulsyjne. To zachowania, nierzadko irracjonalne, które mają na celu jedynie jedno – choć na chwilę wyciszyć i ukoić lęk, z którym ciągle musi się mierzyć osoba, którą dotknęła nerwica natręctw.

Nerwica natręctw przyczyny

Nerwica natręctw może być schorzeniem samodzielnym, ale też takim, które występuje na przykład razem z depresją. Naukowcy wciąż jeszcze nie są pewni, co dokładnie odpowiada za powstanie nerwicy natręctw, istnieje jednak szereg teorii na ten temat.

Głównym odpowiedzialnym za wystąpienie nerwicy natręctw jest, oczywiście, lęk. To zupełnie atawistyczna przyczyna, która może doprowadzić do powstania właśnie nerwicy natręctw. Człowiek opracowuje sobie szereg rytuałów w ciągu całego życia, by tylko spróbować ukoić dręczący ich lęk. Część z tego typu rytuałów jest też całkowicie akceptowalna społecznie – na przykład pogrzeby.

To nie tak, że wszystkie rytuały i zachowania powtarzalne, które mają na celu ukoić lęk, przekształcają się w nerwicę natręctw. Bardzo cienka jest jednak granica między zwykłym, normalnym i jak najbardziej naturalnym lękiem i zachowaniem, które ma na celu zmniejszenie tego strachu, a obsesją i zachowaniem, które świadczy już o wystąpieniu nerwicy natręctw.

Spora grupa osób, które cierpią na OCD ma zdiagnozowane także uszkodzenie centralnego układu nerwowego, sporo z nich też w dzieciństwie przechodziło częste infekcje paciorkowcowe – czyli na przykład często chorowało na anginę.

Zauważono też wpływ genów i zachowania dziedziczne w przypadku nerwicy natręctw – dziecko może cierpieć na nerwicę natręctw, bo któreś z rodziców na nią cierpi bądź cierpiało w przeszłości. Nie bez znaczenia są też przyczyny czysto psychologiczne. Pewne cechy charakteru sprawiają, że nerwica natręctw ma lepsze podłoże do rozwoju – do tych cech zalicza się na przykład perfekcjonizm czy ogromne, trudne do zaspokojenia ambicje i aspiracje.

Nerwica natręctw objawy

Jak objawia się nerwica natręctw? Przykłady można mnożyć praktycznie bez końca – ludzki umysł jest bardzo kreatywny i każdy chory kreuje sobie swoje własne rytuały, które mają na celu zmniejszenie i wyciszenie targającego nimi lęku. Niektóre z zachowań powtarzają się jednak znacznie częściej od innych. Wśród tych najczęstszych, najbardziej typowych wyróżnia się:

• Obsesyjne mycie rąk i ogólną dbałość o higienę – szorowanie swojego ciała tak często i długo, że nierzadko wytwarza to rany. Mycie rąk w stałych, krótkich odstępstwach czasu. Często może przenosić się także na dzieci – osoba dotknięta nerwicą natręctw nie tylko obsesyjnie dba o swoją higienę, ale też o higienę swoich dzieci

• Przymus gromadzenia rzeczy, które nie przedstawiają żadnej wartości,

• Przymus porządku,

• Przymus zachowania symetrii,

• Przymus powtarzania czynności przez określoną liczbę razy,

• Przymus rozpoczynania wszystkich czynności o określonej (na przykład pełnej) godzinie,

• Przymus powtarzania czynności tak długo, aż dojdzie się do wniosku, że została ona wykonana perfekcyjnie – może to dotyczyć nawet zupełnie błahych rzeczy, jak mycie naczyń.

• Przymus ciągłego sprawdzania czy drzwi i okna są na pewno zamknięte lub czy na pewno odłączyło się żelazko czy wyłączyło gaz

To wszystko objawy widoczne już na pierwszy rzut oka i związany z potrzebą rytuałów, które mają pomóc uspokoić targający człowiekiem lęk. Jednak istnieje też szereg objawów psychicznych, do których zalicza się:

• Życie w ciągłym strachu,

• Przymus powtarzania w myślach określonych sekwencji zdań,

• Obsesyjne myśli – związane są one zawsze z przedmiotem największego lęku, który dręczy daną osobę,

• Przymus liczenia

Osoba z nerwicą natręctw nie może normalnie funkcjonować i wypełniać swoich obowiązków – czuje przymus mycia rąk, przestawiania rzeczy, układania ich czy ciągłego sprawdzania rozmaitych kwestii po kilkanaście-kilkadziesiąt razy, co zajmuje jej czas.

Bywa, że choroba ma ostry przebieg, po czym wycofuje się na jakiś czas, w którym nastaje okres względnego spokoju, a potem znów wraca ze zdwojoną siłą. Zdarza się, że osoby chore na nerwicę natręctw ukrywają swoją chorobę, bo się jej wstydzą i fakt, że mogłaby ona wyjść na jaw jeszcze bardziej ich stresuje.

Leczenie nerwicy natręctw

Jak sprawić, by zniknęła nerwica natręctw? Leki mają tu duże znaczenie, jednak nie są najważniejsze. W przypadku zaburzeń obsesyjno-kompulsyjnych bardzo ważne jest leczenie, które przebiega w sposób dwutorowy. Leczenie farmakologiczne jest ważne – najczęściej stosuje się w nim leki, które należą do grupy inhibitorów zwrotnego wychwytu serotoniny.

Leczenie to ma dużą skuteczność i przynosi ulgę nawet około 80-90 procent dotkniętych tym zaburzeniem osób, jednak jest tylko leczeniem objawowym. Oznacza to, że objawy wracają po odstawieniu lekarstw. Nie jest to więc leczenie w pełni skuteczne, albowiem łagodzi obecne symptomy a nie dociera do sedna problemu który je generuje.

Dużo większe znaczenie dla chorego na nerwicę natręctw ma psychoterapia. Leczenie nerwicy ma na celu sprawienie, by pacjent przestał być wrażliwy na bodźce, które powodują w nim lęk. Na terapii uczy się też powstrzymywać od wykonywania czynności, do których czuje chorobliwy przymus.

Terapia pomaga też zrozumieć ludziom z nerwicą natręctw, że wcale nie muszą być perfekcjonistami i stawiać przed sobą niemożliwych do spełnienia wymagań – nic się nie stanie, jeśli przestaną się aż tak silnie kontrolować.

Jeśli dostrzegasz w sobie objawy nerwicy natręctw i czujesz, że wpływa to negatywnie na Twoje życie, nie wstydź się poszukać pomocy. Uświadomienie sobie problemu to tylko pierwszy krok – chorzy na nerwicę natręctw z reguły są świadomi bezcelowości czy wręcz szkodliwości swoich działań, nie mogą się jednak powstrzymać, jeśli nie uzyskają profesjonalnej pomocy. Zgłoś się po nią i uwolnij się od widma zaburzeń obsesyjno-kompulsyjnych.