Jak odpoczywać

Mogłoby się wydawać, że nie ma w życiu łatwiejszej rzeczy niż odpoczywanie. A jednak nawet to potrafi być bardzo problematyczne! Szybkie tempo życia, ciągły stres, konieczność dostosowywania się do zmieniających realiów, nadmiar obowiązków… W tym wszystkim łatwo zapomnieć o sobie samym. Wtedy może się okazać, że odpoczynek staje się pojęciem abstrakcyjnym.

Jeśli boisz się, że zatracisz umiejętność odpoczywania lub obawiasz się, że to już nastąpiło – nie martw się. Nadal możesz jeszcze odnaleźć siebie i znaleźć ukojenie w relaksie. Przeczytasz o tym poniżej!

Jak odpoczywać

Od lat media alarmują, że Polacy są najbardziej zapracowanym narodem Europy. Ta tendencja się jednak coraz bardziej zmienia. Niegdyś sporo osób brało urlop, by zrobić remont czy nadrobić zaległości w rozmaitych obowiązkach. Obecnie coraz więcej osób wychodzi z założenia, że urlop jest od faktycznego odpoczywania. Statystycznie coraz więcej osób też decyduje się na wypoczynek na świeżym powietrzu.

Od zawsze można usłyszeć też kłótnie na temat najlepszej formy wypoczynku – wypoczynek aktywny przeciwstawiany jest zwyczajnemu leniuchowaniu na plaży czy działce lub wypoczynkowy kreatywnemu, dzięki któremu można kolekcjonować jak najwięcej niepowtarzalnych wspomnień i przeżywać przygody, a także rozwijać się wewnętrznie.

Prawda jest jednak taka, że każda forma wypoczynku jest dobra – jeśli pod jej wpływem możesz się faktycznie zrelaksować i czujesz się dobrze. Nie czuj się źle, że inni chodzą po górach, a Ty wybierasz leniwe spacery po plaży czy spędzanie czasu nad hotelowym basenem. Jeśli pomaga Ci to wypocząć – to doskonale!

Czasami jednak nawet ulubiona forma wypoczynku nie przynosi prawdziwego wytchnienia. Cały sekret tkwi bowiem w głowie. Trudno jest tak naprawdę odpocząć i zrelaksować się, gdy wypoczywa ciało, a umysł ciągle pracuje na najwyższych obrotach, bo ciągle zaprzątasz swoje myśli pracą i obowiązkami, które Cię obarczają.

Niektórzy w takich okolicznościach całkowicie rezygnują z wypoczynku, myśląc, że to i tak nic nie da. To ogromny błąd! Człowiek potrzebuje wypoczynku w życiu. Nie jest w stanie funkcjonować ciągle skoncentrowany na wykonywaniu obowiązków – to wszystko zużywa energię. Z biegiem czasu, przy takim trybie życia będziesz coraz bardziej przemęczony, a Twój organizm osłabiony. Trudniej będzie Ci się skupić, za to łatwiej będziesz łapał różne choroby, bo układ odpornościowy nie będzie działał z pełną wydajnością.

Przewlekłe zmęczenie to też bardzo poważna choroba, która może mieć katastrofalne skutki dla zdrowia fizycznego oraz psychicznego. Może doprowadzić do chorób serca i układu krążenia, chorób neurologicznych, zaburzeń lękowych czy depresji.

W takim razie jak odpoczywać? Przede wszystkim efektywnie! W sposób, który przyniesie Ci ulgę i przyjemność, a także dodatkowo nie obciąży, czy to psychicznie, czy fizycznie.

Jak odpoczywać psychicznie

O ile każdy zdaje sobie sprawę jak zrelaksować własne ciało to z odpoczynkiem psychicznym jest już trudniej. Codzienny stres, nadmiar obowiązków, branie na swoje barki zdecydowanie zbyt wiele kwestii, którymi trzeba się zajmować – to wszystko potrafi sprawić, że nawet jeśli ciało odpoczywa, to głowa nie. Może to być powodowane przez myślenie o tym, co jeszcze trzeba zrobić czy nawet wywoływać wyrzuty sumienia, że odpoczywa się, a tyle rzeczy pozostało do zrobienia.

Jeśli czujesz, że nie potrafisz wypoczywać psychicznie lub chcesz poprawić swój komfort, jest na to rada. Zainteresuj się technikami relaksacyjnymi. Wśród metod relaksacji najczęściej stosowane są:

  • Wizualizacje – to inaczej świadome tworzenie obrazów w organizmie. Im więcej zmysłów zostanie do tego zaangażowanych, tym lepiej. To sposób na wyciszenie się oraz oderwanie od zmartwień rzeczywistości. Wizualizacja często bywa łączona również z treningiem oddechu, co pozwala dodatkowo dotlenić mózg i poprawić samopoczucie.

  • Autogenny trening Schultza – w tym przypadku trzeba opanować sześć następujących po sobie ćwiczeń relaksacyjnych: trzeba poczuć ciężar, ciepło, regulację pracy serca i swobodnego oddechu, ciepła w obrębie całego organizmu i chłodu na samym czole. Trening ten początkowo nie powinien trwać dłużej niż kilka minut, z nabraniem doświadczenia można zacząć ten czas wydłużać.

  • Trening Jacobsona – ta forma relaksacji jest jednocześnie skuteczna, jak i bardzo prosta. Polega na stopniowym, kolejnym rozluźnianiu mięśni własnego ciała. To metoda relaksacyjna, która stosowana jest przy leczeniu między innymi zaburzeń snu, zaburzeń nerwicowych czy pozbywaniu się nadmiaru stresu z organizmu. Jeśli chcesz spróbować, zacznij napinać mięśnie swojego ciała – możesz zacząć od dłoni, by po kilku sekundach zacząć je powoli rozluźniać.

  • Relaksacja przez oddech – tlen jest bardzo ważny dla całego organizmu, ale na jego niedobór najbardziej wrażliwy jest mózg. Relaksacja przez oddech pomaga skupić się na oddechu i odgonić złe myśli, ale też dotlenić organizm, co bezpośrednio przekłada się na polepszenie samopoczucia. W ramach ćwiczeń możesz spróbować poświęcić kilka minut dziennie na to, by wygodnie usiąść i po prostu wsłuchiwać się w swój naturalny rytm oddechu.

Techniki relaksacyjne możesz opanować i wdrożyć w życie samodzielnie. Są też często elementem psychoterapii – nadmiar stresu i wynikających z tego powodu problemów, jak i chroniczne zmęczenie to problemy, które możesz też spróbować rozwiązywać z pomocą profesjonalistów, właśnie w gabinecie psychoterapii.

Jak odpocząć aby wypocząć 10 rad

Odpoczywać też trzeba umieć – tylko wtedy uda Ci się naprawdę zrelaksować, nabrać sił i zredukować nadmiar stresu. Poznaj dziesięć rad, które Ci w tym pomogą!

  1. Racjonalnie wykorzystuj swój urlop – naucz się wsłuchiwać w potrzeby swojego ciała i zaspokajać je

  2. Wypoczywaj nie tylko podczas urlopu – znajdź chwilę na odpoczynek każdego dnia, rób sobie kilkuminutowe przerwy w pracy, na przykład na relaksację poprzez oddech

  3. Nie nadużywaj alkoholu, ogranicz lub całkowicie rzuć palenie – to też nie pozostaje bez wpływu na Twoje zdrowie i zdolność organizmu do głębokiego wypoczynku

  4. Wysypiaj się! Sen doskonale wpłynie na Twój organizm

  5. Odżywiaj się racjonalnie – jedz jakościowo nie ilościowo.

  6. Walcz z nudą – to najgorszy wróg wypoczynku. Staraj się ją wyeliminować

  7. Przebywaj na świeżym powietrzu – wychodź na spacery z psem, z rodziną lub samotnie, poszukaj aktywności fizycznej, która przyniesie Ci radość

  8. Postaraj się ustabilizować swoje życie zawodowe i prywatne – jeśli nie jesteś w stanie poradzić sobie z tym sam, poszukaj pomocy osób trzecich – rodziny i przyjaciół lub psychologów i psychoterapeutów

  9. Wypoczywaj w sposób, który Ci odpowiada – nie daj się ponieść modzie lub wmówić sobie, że Twoja forma wypoczynku jest czymś gorszym. Wsłuchaj się w swoje potrzeby, weź pod uwagę swój temperament, charakter czy pasje i staraj się to wszystko uwzględnić przy wybieraniu formy wypoczynku

  10. Zachowaj równowagę – zadbaj o potrzeby swojego ciała, ale nie zapominaj też o potrzebach umysłu.

Nie zaniedbuj odpowiedniego wypoczynku, nie bagatelizuj potrzeby relaksu – jeśli zadbasz o swój wypoczynek, zadbasz również o swoje zdrowie.

Jeśli podoba Ci się ten artykuł, udostępnij go swoim znajomym.