Psychiatra

Kto to jest Psychiatra

Psychiatra to osoba która ukończyła studia medyczne i ma uprawnienia do wystawiania recept i zwolnień lekarskich. Staje się lekarzem specjalistą po ukończeniu specjalizacji z dziedziny Psychiatrii, jako lekarz zajmuje się wyłącznie leczeniem farmakologicznym pacjentów i również pod tym kątem diagnozuje objawy chorób psychicznych.

Psychiatra nie ma uprawnień do prowadzenia psychoterapii aczkolwiek jest to możliwe jeśli dodatkowo ukończy szkołę terapeutyczną. Do lekarza psychiatry zgłaszamy się jak do lekarza internisty gdy niepokoją nas różne objawy i potrzebujemy diagnozy. Oprócz leczenia farmakologicznego lekarz psychiatra w różnych przypadkach może zalecić psychoterapię jako zalecane leczenie o efektach długotrwałych, a farmakoterapię stosuje się wówczas wspomagająco.

Kiedy zgłosić się do psychiatry

Psychiatra jest lekarzem stąd jeśli odczuwamy wewnętrzną potrzebę konsultacji czy porady. Wizyta u psychiatry jest jak u lekarza internisty tyle że specjalizującym się w chorobach psychicznych. Wiele jest problemów które nie wykazują bezpośrednich objawów aczkolwiek sami odczuwamy że coś jest nie tak z naszym stanem psychicznym. Czasem objawy są nasilone i potrzebujemy natychmiastowej pomocy, wtedy należy niezwłocznie skontaktować się z psychiatrą. Im wcześniejsze rozpoznanie tym skuteczniejszy i szybszy powrót do zdrowia.

Co leczy psychiatra

Psychiatra zajmuje się diagnozą i leczeniem wielu zaburzeń psychicznych:

• Zaburzenia lękowe – lęki ogólne, napady lęków panicznych, ostre reakcje stresowe, fobie.

• Zaburzenia odżywania – obsesyjno kompulsywne objadanie się, bulimie, anoreksja.

• Zaburzenia psychosomatyczne- schizofernia, otępienia, uzależnienia, zaburzenia schizoaktywne.

• Zaburzenia nastroju – afektywne jednobiegunowe i dwubiegunowe

• Zaburzenia emcjonalne

• Zaburzenia wieku podeszłego

• Zaburzenia psychotyczne

Wizyta u psychiatry okaże się zasadna, jeśli:

• odczuwasz istotne zmiany w swoim zachowaniu — jako osoba dotąd aktywna izolujesz się od otoczenia, ulubione czynności przestały Cię cieszyć, często płaczesz i jesteś przygaszony,
  • codzienne aktywności są dla Ciebie źródłem ogromnego wysiłku, a samo wstanie z łóżka, bywa czasem prawdziwym wyzwaniem,
  • w ciągu ostatnich miesięcy w Twoim życiu wydarzyły się gwałtowne zmiany: śmierć lub choroba kogoś bliskiego, bolesny rozwód, utrata pracy i środków do życia,
  • czujesz nieuzasadniony niczym duży lęk, strach i niepokój,
  • jesteś bardzo nerwowy, nadwrażliwy, a nierzadko nawet agresywny,
  • okaleczasz się,
  • zdarzają Ci się ataki paniki — napady duszności, kołatanie serca, nadpotliwość, zawroty głowy czy omdlenia,
  • masz zaburzenia odżywiania — objadasz się kompulsywnie, aby potem wymiotować lub drastycznie ograniczasz liczbę spożywanych kalorii,
  • masz myśli samobójcze,
  • podejrzewasz u siebie początki uzależnienia, np. od alkoholu, narkotyków, leków, zakupów czy seksu,
  • słyszysz głosy, których nie słyszą inni.

Psychiatra tak jak każdego lekarza obowiązuje tajemnica lekarska.

Psychiatrzy również mają specjalizacje w zależności od wieku pacjenta, wyróżniamy psychiatra dla osób dorosłych i młodzieży od lat 18. Dla młodzieży poniżej tego wieku zajmuje się psychiatra dziecięcy który różni się od psychiatry dla dorosłych sposobem diagnozowania chorób psychicznych jak i dawkowania leków dostosowany do najmłodszych.

Nasza poradnia to miejsce z domową atmosferą gdzie odnajdziesz specjalistyczną pomoc i poznasz źródła swojego problemu. Dobry psychiatra to taki który pyta o wszystkie możliwe objawy gdy ty sam nie wiesz co dokładnie jest przyczyną twoich problemów, odczuwasz jednak wyraźny dyskomfort oraz spadek jakości i satysfakcji z życia. Psychiatra dba aby postawić precyzyjną diagnozę która jest podstawą do wprowadzenia skutecznego leczenia.

Strach przed wizytą u psychiatry?

Choć dla wielu osób wizyta u lekarza psychiatry może wydawać się krępująca, nie ma powodów do obaw. Jeśli należycie dbasz o zdrowie fizyczne, a każdą dolegliwość konsultujesz ze specjalistą — otocz troską także swoje zdrowie psychiczne. Czyż jest ona mniej ważna niż ciało? Z pewnością nie!

Precyzyjna diagnoza wykonana we wczesnej fazie choroby pomoże zapobiec rozwojowi poważniejszej dolegliwości. Pomoc medyczna, psychologiczna oraz dobrze dobrane leki pomogą Ci stanąć na nogi i znów cieszyć się życiem.

Psychiatra Targówek

Psychiatra Bemowo